باطری ها وظیفه تامین توان جهت استارت دیزل ژنراتور را بعهده دارند. باطری های اسیدی دارای کارایی مناسب و کافی بوده و نسبت به باطری های دیگر از نظر اقتصادی مقرون بصرفه میباشد. اگر چه باطری های نیکل کادمیم گرانتر از باطری های اسیدی می باشند ولیکن نیاز به نگهداری کمتر داشته و دارای عمر مفید بیشتری می باشند.
درجه حرارت محیط تاثیر بسزایی در عملکرد باطری و شارژ آن دارد لذا جهت اطمینان از عملکرد درست آنها بهتر است درجه حرارت محیط را در حدود 32 سانتیگراد تنظیم کرد.
محل استقرار باطری ها باید در یک محل ثابت بدون لرزش باشد بطوریکه جهت نگهداری و بازدید دسترسی آسان به آنها مقدور باشد. باطری ها نباید در معرض شعله آتش و جرقه باشند و حتی المقدور باید در نزدیکی استارت قرار گیرند زیرا با کاهش طول کابلها افت ولتاژ نیز به حداقل رسیده و عملکرد بهتری خواهند داشت.
در صورت نیاز به باز کردن کابلهای باطری ابتدا باطری شارژر را از مدار خارج نمایید زیرا احتمال سوختن تجهیزات الکترونیکی مانند گاورنر و بوردهای کنترل بدلیل ولتاژ زیاد تولید شده توسط باطری شارژرهای غیراستاندارد وجود دارد.
توجه داشته باشید که جهت باز و بستن سر کابلها از روی باطری باید از وارد کردن ضربه خودداری شود زیرا اینکار سبب آسیب زدن به آن شده و طول عمر آن را به حداقل کاهش میدهد.
انواع باطری شارژرها برای شارژ مجدد باطری ها وجود دارند. شارژ بیش از حد باطری موجب کاهش عمرآن میشود. کاهش سطح آب اسید باطری یکی از علائم شارژ بیش ازحد بوده و سبب کاهش عمر آن میگردد.
در باطری های اسیدی معمولی در هر 30 ساعت شارژ مداوم کاهش 6/0 لیتر آب اسید مجاز است.
بهتر است که مدار تغذیه شارژر در زمان استارت توسط یک رله قطع شود تا در صورت خرابی باطری از آسیب دیدن آن جلوگیری شود.
این حفاظت درشارژرهای دیپ سی بصورت داخلی اعمال شده و نیازی به استفاده از رله برای قطع آن نمیباشد زیرا حتی در صورت بروز اتصال کوتاه، جریان خروجی آن بصورت حفاظت شده قطع میگردد.