سیستم استارت دیزل ژنراتور

سیستم استارت دیزل ژنراتور

از روش های زیادی برای استارت زدن به دیزل ژنراتور استفاده میشود اما متداول ترین آنها استارت الکتریکی و یا بادی است که در آنها بسادگی بصورت دستی و اتوماتیک میتوان اقدام به استارت زدن نمود.

سهولت روشن شدن یک دستگاه دیزل ژنراتور، بستگی به درجه حرارت محیط آن و غلظت روغن موتور دارد. در هنگام استارت، احتراق سوخت توسط حرارت تولید شده در اثر فشردگی هوا در محفظه احتراق صورت میگیرد. هرچه هوا سردتر باشد رسیدن به این حرارت نیازمند مدت زمان استارت طولانی تری است.

بسته به درجه حرارت و نوع روغن ، روغن موتور بیشترین میزان بار را بر استارت تحمیل میکند بعنوان مثال روغن SAE30 در درجه حرارت 5 درجه سانتیگراد همچون گریس عمل میکند.

استارت الکتریکی ، یک موتور جریان مستقیم نسبتا سبک وزن است که براحتی با یک پوش با تن به حرکت در میاید و در کنار موتور بسته میشود.

جریان راه انداز استارت توسط کنتاکتوری که بر روی بدنه آن قرار گرفته تامین میشود، بنابراین برای تحریک این کنتاکتور نیازی به استفاده از کابلهای با سطح مقطع بالا با قابلیت هدایت آمپر بالای استارت تا تابلوی فرمان نیست وکافیست که ازسیمهای فرمان جهت ارسال سیگنال استارت استفاده شود.

استارت بادی که هم بصورت دستی و هم اتوماتیک مورد استفاده قرار میگیرد دارای گشتاور خروجی دو برابر استارت الکتریکی بوده و زمان استارت را به نصف کاهش میدهد. ر این نوع فشار هوای اصلی استارت از طریق شیر هوای کوچکتری که توسط کنتاکتور سیستم فرمان باز و بسته میشود تامین میگردد.

معمولا یک دستگاه کمپرسور دیزلی و یا بنزینی جهت ذخیره فشار هوای مورد نیاز در کلیه شرایط در نیروگاه تعبیه میگردد.

در شرایط جوی که درجه حرارت به زیر 20 سانتیگراد میرسد جهت کاهش زمان استارت از تجهیزات جنبی کمکی مانند گرمکن آب موتور، گرمکن محفظه احتراق و یا گرمکن روغن استفاده میشود.

شرایط محیطی دیزل ژنراتور
شرایط محیطی دیزل ژنراتور

تمامی دیزل ژنراتورها باید در مقابل رطوبت ناشی از باران – برف – بخار – شبنم – تگرگ و غیره حفاظت شوند. در بسیاری مناطق دستگاه باید دارای چهار دیواری مسقف باشد. از آنجائیکه تامین هوای موردنیاز دیزل و ژنراتور از طریق دریچه های ورودی به داخل اتاق آنها جریان پیدا میکند باید دقت داشت که از این دریچه ها آب باران و غیره در هیچ شرایطی بداخل اتاقک نفوذ پیدا نکند.

اگزوز دیزل ژنراتور
اگزوز دیزل ژنراتور

سیستم اگزوز ضمن کاهش صدای حاصل از احتراق، گازهای خروجی از سیلندرها را بسرعت بخارج از محیط نصب هدایت می کند. طراحی مسیر لوله ها بسیار حائز اهمیت است زیرا هرگونه مقاومتی در مسیر خروج این گازها سبب ایجاد فشار منفی شده و این به نوبه خود سبب کاهش توان خروجی موتور و افزایش حرارت میگردد. گازهای خروجی توسط مانیفولد اگزوز از هر سیلندر جمع آوری شده و در نهایت به یک لوله واحد هدایت میشوند.

سیستم خنک کاری دیزل ژنراتور
سیستم خنک کاری دیزل ژنراتور

متداول ترین و مطمئن ترین روش برای خنک کاری موتور استفاده از رادیاتور میباشد. از آنجائیکه طراحی رادیاتورها با در نظر گرفتن کارآیی 15% مازاد بر حرارت معمول تولید شده توسط موتورها میباشد لذا معمولا رادیاتورها قادر به جوابگویی شرایط بارگذاری موتور با بیش از توان خروجی آن نیز میباشند.

سیستم سوخت رسانی دیزل ژنراتور
سیستم سوخت رسانی دیزل ژنراتور

تامین سوخت تمیز در دراز مدت باید توسط سیستم سوخت رسانی انجام شود. معمولا گازوئیل از تانک های ذخیره با ابعاد بزرگتر توسط پمپ به تانک های روزانه انتقال یافته و از آنجا به سیستم سوخت رسانی موتور ارسال میگردند. در صورت استفاده از لوله کشی های غیرفلزی باید مقاومت آنها را در مقابل آتش سوزی در نظر گرفت.