تاثیرات ارتفاع/درجه حرارت/ رطوبت بر عملکرد دیزل ژنراتور

تاثیرات ارتفاع/درجه حرارت/ رطوبت بر عملکرد دیزل ژنراتور

غلظت هوا رابطه مستقیمی با ارتفاع ،درجه حرارت محیط و فشار هوا دارد بگونه ای که چگالی هوای مورد نیاز احتراق با افزایش درجه حرارت و ارتفاع کاهش پیدا میکند. با وجودیکه موتورهای مجهز به توربو شارژر حساسیت کمتری نسبت به این تغییرات دارند ولی عملکرد هر موتور در اینچنین شرایطی باید مورد بازبینی و بررسی قرار گیرد.

ارتفاع زیاد معمولا با کاهش دما توام است بنابراین با هدایت هوای سرد بطور مستقیم به دهانه ورودی فیلتر هوای موتور میتوان از تاثیرات منفی افزایش ارتفاع بر روی توان خروجی موتور کاست. بهرحال ترکیب ارتفاع زیاد و هوای سرد سبب مصرف سوخت بیشتر در استارت اولیه و دیر روشن شدن موتور میشود.

بنابراین در صورت استفاده از دستگاه در ارتفاعات بالای 2400 متر از سطح دریا باید توصیه های کارخانه سازنده موتور را بکار بست.

به همین ترتیب تهویه نامناسب سبب کاهش عمر ژنراتور نیز میشود. علیرغم اینکه شرایط محیطی نامناسب مانند حرارت زیاد و ارتفاع، توان خروجی موتور بیشتر از ژنراتور کاهش میدهد، باید توان خروجی ژنراتور نیز در این شرایط سنجیده شود.

عایق بندی رطوبتی ، مقاومت سیم پیچ های ژنراتور را در مقابل رطوبت افزایش میدهد ولیکن وجود دائمی رطوبت سبب آسیب زدن به این عایق بندی و کاهش عمر آن میشود.

گرد و غبار و نمک موجود بر روی سیم پیچ ها سبب تجمع رطوبت بر روی آنها میشود.

یگانه راه حل جلوگیری از این صدمات استفاده از Space Heater است که در شرایط استفاده در محیط های با رطوبت بالا به درخواست مشتری توسط کارخانه سازنده ژنراتور بر روی آن نصب میگردد.

این تاثیرات بر روی رادیاتورها نیز هم در ناحیه کانالهای جریان آب آن هم در پره های هوا مشاهده میشود.

افزایش ارتفاع سبب کاهش جریان هوا و در نتیجه کاهش توان رادیاتور نیز میگردد.

در هوای گرم استفاده از ضد یخ موجب کاهش بازدهی رادیاتور میگردد علیهذا در هوای سرد باید حتما از آن استفاده کرد.

در صورت استفاده از دستگاه در حالت اتوماتیک بهتر است از گرمکن آب جداره موتور استفاده کرد.

همچنین نصب دریچه هایی که در درجه های حرارت های مشخص باز میشوند بر روی داکت خروجی هوای رادیاتور به گرم ماندن اتاق و در نتیجه سریع روشن شدن دیزل ژنراتور کمک مینماید.

تمامی تسمه ها، لوله ها، سیم کشی و سایر مواد پلاستیکی باید در مقابل سرمای غیر عادی مقاوم باشند.

عملکرد باطری بصورت باور نکردنی با کاهش دما کاهش مییابد لذا در اینچنین شرایطی باید ظرفیت آن را 3 برابر ظرفیت استفاده از باطری در شرایط متعارف و معمول در نظر گرفت .

برای ثابت نگهداشتن درجه حرارت محیط میتوان از دمنده های هوای گرم و یا بخاری های المنتی استفاده کرد.

سرویس و نگهداری دیزل ژنراتور
سرویس و نگهداری دیزل ژنراتور

نصب و استفاده صحیح از یک دستگاه دیزل ژنراتور اضطراری علاوه بر افزایش عمر آن این اطمینان را فراهم میکند که در هر زمان بدون هیچ اشکالی قادر به روشن شدن و تحویل بار باشد.این امر مستلزم نصب اصولی دستگاه – آموزش اپراتور – و سرویس و نگهداری دوره ای متناسب با دستگاه میباشد. بخصوص در زمان قطع برق شبکه و یا حوادث غیر مترقبه که حتی قطع برق چند دقیقه ای هم میتواند منجر به صدمات غیر قابل جبران شود این امر اهمیت ویژه ای پیدا میکند.

شرایط محیطی دیزل ژنراتور
شرایط محیطی دیزل ژنراتور

تمامی دیزل ژنراتورها باید در مقابل رطوبت ناشی از باران – برف – بخار – شبنم – تگرگ و غیره حفاظت شوند. در بسیاری مناطق دستگاه باید دارای چهار دیواری مسقف باشد. از آنجائیکه تامین هوای موردنیاز دیزل و ژنراتور از طریق دریچه های ورودی به داخل اتاق آنها جریان پیدا میکند باید دقت داشت که از این دریچه ها آب باران و غیره در هیچ شرایطی بداخل اتاقک نفوذ پیدا نکند.

هوای مورد نیاز دیزل ژنراتور
هوای مورد نیاز دیزل ژنراتور

احتراق در موتورهای دیزل بازای هر اسب بخار نیازمند حدودا 0.7 مترمکعب هوا در دقیقه میباشد که بصورت طبیعی از هوای اطراف دستگاه تامین میشود. در بعضی شرایط این هوا باید توسط کانالهای ارتباطی به موتور داده شود. این امر بخصوص در ارتفاعات که غلظت هوا تحت تاثیر حرارت اتاق دیزل ژنراتور بصورت مضاعف کاهش می یابد اهمیت بیشتری پیدا میکند.

سیستم خنک کاری دیزل ژنراتور
سیستم خنک کاری دیزل ژنراتور

متداول ترین و مطمئن ترین روش برای خنک کاری موتور استفاده از رادیاتور میباشد. از آنجائیکه طراحی رادیاتورها با در نظر گرفتن کارآیی 15% مازاد بر حرارت معمول تولید شده توسط موتورها میباشد لذا معمولا رادیاتورها قادر به جوابگویی شرایط بارگذاری موتور با بیش از توان خروجی آن نیز میباشند.